Mestereim
Bhakti Abhay Narayan Swami
Bhakti Alóka Paramadvaiti Swami
Guru Maharáj tanításai
Szeretet annyi, mint szenvedni másokért
Közös szellem - megosztott szolgálat
A Vaisnava filozófia alapjai.
A mindent átfogó szeretet lényege
Támadás az ártatlanok ellen
A misztikus hagyományok
A Tudatos segítõ
Mondj nemet a televízióra!
A kritikus kritikusa
A karma elfogadása
Az öregség öröme
A gyógyító kör
Jóakarók - avagy vegan vagy nem vegan?
EL KELL FOGADNI AZ ELÕÍRT KÖTELESSÉGET
A templomnak úgy kell mûködnie, mint egy szimfóniának.
Felelõs fogyasztással a Szent Anya védelmében
India
Gondolatok a jógáról
Az õsi India tanítása a környezetvédelemrõl
Királyság a felhõk felett
Járt-e Jézus Indiában?
A környezetvédelemrõl
Gandhi a betegségrõl
Bhaktivinoda Thákura: Comte és az altruizmus
A lelki megtisztulás folyamatai
mantra-jóga
A mala titkai
A szent név alászállása
A hang hatalma
A mantra
Hare Krisna ének
mantra jóga-lelki élet
A hangrezgés
A hang és felszabadulás
Szent Név az Írásokban
A lelki gyógyszer
A Szent Név dicsõsége
A MANTRA MEDITÁCIÓ
Bölcsességek
Newton és a teremtés!
Értelem és szeretet
Gondolatok az életrõl
Istennél jártam
A fény
A farkasok
Az egér és a bölcs
Az indiánfõnök jóslatai
A szögek
Isten vagy fodrász?
Három jótanács
Az emberi kapcsolatok lényege
Gondolatok az életrõl
Az út.
Hogyan viszonyuljunk olyan emberekhez, akik másféle vallási folyamatot végeznek?
Szókratész méregpohara
Nandafalva
Bemutatkozó
Térkép és honlap
Krisna-tudat gyökerei Magyarországon
Aki elkezdte hazánkban
Az elsõ Krisna farm hazánkban
Krisna úttörõi Magyarországon
A lélekvándorlás valósága
Lélekvándorlás
Mi a lélekvándorlás?
Tudatos gyermeknemzés
Ha nem emlékezünk, miért bûnhõdünk
Rossz esetek, jó emberek
Van-e lelke az állatoknak?
Gyógyítás és lélekvándorlás
A lélekvándorlás más vallásokban
Híres emberek véleménye a lélekvándorlásról.
A meg nem született naplója
Olvasószoba
Gondolatok az Egyházakról
Zavartság a vallásokban
Vallás vagy szekta?
A személyiség
A lélek erdete
A Szavak Tündére
Meditáció
A hit
A halál
Az étkezésrõl
Az emberi élet célja
Lelki test a halált követõen
Élet az élet után
Az egészség tudata
Szeretet
Meditálás Istenrõl
Környezetvédelem.
A gazdasági válság alapvetõ oka
A Miniszter vakcinái
Elõírás vagy szívbéli érzés?
A fák tisztelete.
Leszel-e Isten?
Minden atomban?
SZÖVEGES KÉPEK
Vegetarizmus a vallásokban
Éhezés
Ne edd meg
Isteni étel
Erkölcsi érték
Vegetáriánus étkezés
Nem lesz boldog
Kezdölap arrow Bhaktivinoda Thákura: Comte és az altruizmus
Bhaktivinoda Thákura: Comte és az altruizmus
 
Bhaktivinoda mindenkit arra tanított, kivétel nélkül, hogy Istent szeresse, azok társaságában éljen, akik Istent szeretik, olyan dolgokkal vegye magát körül, amelyek kapcsolatosak Istennel.

Ne fogadjon el semmit, ami kevesebb, mint az abszolút tökéletes. De nem biztos, hogy mindenkinek tetszik ez a kizárólagosság. Miért kellene korlátozni a szeretetet? Miért ne szerethetnénk mindenkit, válogatás nélkül, ha egyszer minden élõlény szellemi lélek, Isten teremtménye, sõt a szerves része?


Bhaktivinoda azt mondja, hogy ezek nagyon szép gondolatok, csak van itt egy probléma. Az élõlények, vagy beszéljünk csak az emberekrõl, mint fejlett tudatú élõlényekrõl, már nagyon régóta elszakadtak Istentõl. Sok száz vagy sok ezer éve bolyonganak az anyagi világ labirintusában, és hol a 8.400.000 létforma egyikében, hol egy másikban születnek meg. Elfelejtették az eredeti azonosságukat és a rendeltetésüket. Azt hiszik, hogy csak az anyagi világ létezik, a föld az egyetlen bolygó, ahol élet lehetséges. Az ember csak a földön élhet, nincs semmi más lehetõsége, itt kell megtalálnia a boldogságát. Ezt az indiai filozófia úgy nevezi, anyagi szennyezõdés. Ez nem azt jelenti, hogy az anyag önmagában véve szennyes, az ember úgy szennyezi be magát, ahogyan sáros lesz a csizmája, vagy a gépolajtól fekete a keze. Nyilvánvaló, hogy nem errõl a szennyrõl van szó. A szanszkrit szakkifejezés klesa, ami a szennyezõdésen kívül hibát, hiányt, tökéletlenséget is jelent. Az anyag azért „szennyes” vagy „hibás,” mert elfelejteti velünk az eredeti hazánkat, azonosságunkat, életfeladatunkat; illúzióba ejt. 

Két akadállyal találkozik az, aki mindenkit szeretni akar. Az egyik az, hogy ez lehetetlen itt a földön. Jelenlegi helyzetünkben nem vagyunk képesek az univerzális szeretetre. Ki mondhatja el magáról, hogy valamennyi alacsonyabb rendû létformát szeret? A férget, bolhát, mikrobát, vadkendert, a gyomnövényeket? Ki szeret minden embert, a származásától, a nemzetiségétõl, a bõre színétõl, a hitvallásától függetlenül? Az univerzális szeretet másik akadálya, hogy nem erre vagyunk programozva. Azt szeretjük, aki szeretetre méltó. Ez persze önzés.

Egy, a maga korában nagyon híres filozófus-moralistát említ Bhaktivinoda. Auguste Comte a 19. században élt Franciaországban. Ha nem is õ alkotta meg a szociológia kifejezést, mindenesetre õ használta a szó mai értelmében. Sõt, a szociológiában látta a legnagyobb tudományt, amely arra hivatott, hogy minden egyéb tudományos eredményt integráljon. Mit jelent ez a gyakorlatban? 
Comte arra tanította az olvasóit, hogy emelkedjenek felül az önzésen, törekedjenek az univerzális szeretetre. Materialista lévén azt gondolta, az embereknek csupán anyagi dolgokra van szükségük. Mindenki automatikusan boldog lesz, ha jóllakhat, van fedél a feje felett, nyáron könnyû, télen meleg ruhát visel, és így tovább. Az ember erkölcsi kötelessége, hogy másokkal törõdjön, fedezze az alapvetõ szükségleteiket, akár azon az áron, hogy feláldozza a saját, személyes érdekeit. Comte nem vette figyelembe, nem akarta meglátni az egyén jogait. Azt mondta, nem lehet más feladatunk, mint a társadalom érdekeinek szem elõtt tartása, az anyagi javak biztosítása a társadalom valamennyi tagja számára. Nincs magasabb vagy nemesebb ideál, mint az altruizmus, mások önzetlen segítése.

De hiszen ezek nagyon szép tanítások! De Comte-nak már az életében sok bírálója akadt, azt mondták, új vallássá emeli a tanításait, és kinevezi magát az új vallás, a pozitivizmus pápájává. Egyesek úgy látták, a magunk és mások közötti különbség állandó hangoztatása éket ver a társadalom tagjai közé, és a megkülönböztetés egyébként is értelmetlen, mert „mások” csak az én nézõpontomból léteznek, „mások” engem látnak „másnak,” az én és a mások szembeállítása végsõ soron senkinek nem használ. Ha mindig csak adunk, és soha nem kapunk semmit, végül kifosztva érezzük magunkat. Az anyagi javak ugyanis végesek. Ha van 100 forintom, és odaadom neked, akkor neked lesz 100 forintod, és én leszek „szegény.” A föld nem a bõség világa, hanem a korlátozásoké. Ehhez járul, hogy végzetes dichotómia van az ember tényleges szükségletei és az igényei között. Mindenki mindig többet és többet akar, és ennek az útnak nem lehet elérni a végét.

Ezért mondja Bhaktivinoda, hogy az altruizmus szépnek látszik ugyan, de eltérít az emberi élet legfontosabb céljától. Az embereket akkor szeretjük igazán, ha nem az értéktelen filléreket adjuk nekik, hanem a legnagyobb kincset, ami automatikusan megoldja minden problémáikat. Isten megismerésének lehetõségét és gyakorlati módját.
Comte csak a tiszta szeretet anyagias, eltorzult formáját akarta kiterjeszteni, jegyzi meg Bhaktivinoda. Az embereknek semmi hasznuk nem származik abból, ha a vas bilincseiket, aranyra cseréljük.

 

 
< Előző   Következő >
Blog
Govinda világa
Govinda vegetárius konyhája
Krisna
Civil Rádió mûsoraim
A KANÁL FORRADALMA
2011 év archívuma
2010 év archívuma
2009 év archívuma
A Kanál forradalma
Mi is ez?
A Forradalom receptjei
Felhívás
A Kanál forradalma program manifesztuma.
Változtasd meg a világot étkezés által!
A mozgalom eszmeisége
Az Év Vegetáriánusa díj átadása a Vegetáriánus Fesztiválon
Lénárt Gitta elõadása a nyers étkezésrõl - Balástya
VIDEÓ FILMEK
Ételek készítése
Lelki zene
Vegetarizmus
Elmélete
Vegetarizmus I
Vegetarizmus a Védákban
Hires emberek véleménye
Vegetarizmus II
A szent étel hatalma
A legfõbb fûszer
Vegetarizmus a vallásokban
Jóga és egészség
A konyha és a kultúra kapcsolata.
Paramadvaiti Swami - Vegetarizmus
Az ételed és hangulatod
VEGETÁRIÁNUS FÕZÕVERSENY
Az Év vegetáriánusa
Keresztelõ Szent János - vegetarizmusa
Biblia és vegetarianizmus
A baba elsõ gabona étkeztetése!
Receptek
Levesek
Brokkoli csicseriborsóval
Fõtt ételek
saláták
Cékla krém
Spenótos csicseriborsó
Zabpehely lepény
Sütõtök halava
Fügés halava
Lencse és spenót
Ízletes ebéd
Joghurtos kínai kel saláta
Nyers körte csatni
Okrás ételek
Nyers ételek
Csicsóka tyúkhúr saláta
Nyers sütõtök saláta
Csoda golyók - nyersen
Cékla pástétom
Nyers brokkoli saláta
Nyers paradicsomleves
Pikáns sütõtök.
Kelbimbó saláta
Kolbászos burgonya
Kemencében sült kenyérlángos
Tofus sütõtök
Nyers sárgarépa saláta.
Sárgarépa saláta
Bodzavirág saláta
Kámforos tápióka
vadkomló hajtása
Természetes élet
Ájurvéda és az étel
Az együttérzés útja
Ájurvéda és allopátia
Életem az élelem? I-rész.
Életem az élelem? II-rész.
Életem az élelem? III-rész.
Jótanácsok minden napra
Bolíviai törvény deklarálja a Földanya jogait!
A pitypang nem gyomnövény.
Programok
Program ajánló
Ételosztás hajléktalanoknak
Govinda - Süti Program
Kukta - Mustra
Hajléktalanok napja a Tilos Rádióban
Ételosztás Mikuláskor és Karácsonykor
Vegetárius ételosztás hajléktalanoknak
Szegénység Elleni Küzdelem Világnapja
Torta program
Ne vegyél, cserélj
Ne vegyél, cserélj!
Sajtkukac park - hamburger õrület
Majálisi gyros ételosztás
Gyerekeknek
Nemzetközi jógatalálkozó
Világvallások találkozója
A rendezvényrõl
A program
A médiában
A találkozó képei
Ezoterika
Visszatérés a halálból
Misztikus erõk
A mai kor- régi jövendölés
Medítáció
Az odaadás imája
Az élet törvénye.
Kitekintõ
A perui Truly Asram
Kultúrák találkozása
Bánk Bán motívum a Mahabháratában
Csipkerózsika Grimm meséiben és Indiában
Guliver utazásai és a Mahábhárata
Özönvíz a Mahábháratában
A Bhavisja purána és a Genezis
A galamb
Képregények
Az önteltség