Mestereim
Bhakti Abhay Narayan Swami
Bhakti Alóka Paramadvaiti Swami
Guru Maharáj tanításai
Szeretet annyi, mint szenvedni másokért
Közös szellem - megosztott szolgálat
A Vaisnava filozófia alapjai.
A mindent átfogó szeretet lényege
Támadás az ártatlanok ellen
A misztikus hagyományok
A Tudatos segítõ
Mondj nemet a televízióra!
A kritikus kritikusa
A karma elfogadása
Az öregség öröme
A gyógyító kör
Jóakarók - avagy vegan vagy nem vegan?
EL KELL FOGADNI AZ ELÕÍRT KÖTELESSÉGET
A templomnak úgy kell mûködnie, mint egy szimfóniának.
Felelõs fogyasztással a Szent Anya védelmében
India
Gondolatok a jógáról
Az õsi India tanítása a környezetvédelemrõl
Királyság a felhõk felett
Járt-e Jézus Indiában?
A környezetvédelemrõl
Gandhi a betegségrõl
Bhaktivinoda Thákura: Comte és az altruizmus
A lelki megtisztulás folyamatai
mantra-jóga
A mala titkai
A szent név alászállása
A hang hatalma
A mantra
Hare Krisna ének
mantra jóga-lelki élet
A hangrezgés
A hang és felszabadulás
Szent Név az Írásokban
A lelki gyógyszer
A Szent Név dicsõsége
A MANTRA MEDITÁCIÓ
Bölcsességek
Newton és a teremtés!
Értelem és szeretet
Gondolatok az életrõl
Istennél jártam
A fény
A farkasok
Az egér és a bölcs
Az indiánfõnök jóslatai
A szögek
Isten vagy fodrász?
Három jótanács
Az emberi kapcsolatok lényege
Gondolatok az életrõl
Az út.
Hogyan viszonyuljunk olyan emberekhez, akik másféle vallási folyamatot végeznek?
Szókratész méregpohara
Nandafalva
Bemutatkozó
Térkép és honlap
Krisna-tudat gyökerei Magyarországon
Aki elkezdte hazánkban
Az elsõ Krisna farm hazánkban
Krisna úttörõi Magyarországon
A lélekvándorlás valósága
Lélekvándorlás
Mi a lélekvándorlás?
Tudatos gyermeknemzés
Ha nem emlékezünk, miért bûnhõdünk
Rossz esetek, jó emberek
Van-e lelke az állatoknak?
Gyógyítás és lélekvándorlás
A lélekvándorlás más vallásokban
Híres emberek véleménye a lélekvándorlásról.
A meg nem született naplója
Olvasószoba
Gondolatok az Egyházakról
Zavartság a vallásokban
Vallás vagy szekta?
A személyiség
A lélek erdete
A Szavak Tündére
Meditáció
A hit
A halál
Az étkezésrõl
Az emberi élet célja
Lelki test a halált követõen
Élet az élet után
Az egészség tudata
Szeretet
Meditálás Istenrõl
Környezetvédelem.
A gazdasági válság alapvetõ oka
A Miniszter vakcinái
Elõírás vagy szívbéli érzés?
A fák tisztelete.
Leszel-e Isten?
Minden atomban?
SZÖVEGES KÉPEK
Vegetarizmus a vallásokban
Éhezés
Ne edd meg
Isteni étel
Erkölcsi érték
Vegetáriánus étkezés
Nem lesz boldog
Kezdölap arrow Guliver utazásai és a Mahábhárata
Gulliver utazásai és a Mahábhárata
Lehet, hogy most tényleg a mesék világában járunk, és az intelligens lovak országa nem létezik sem Indiában, sem Ausztráliától délre vagy délnyugatra? Jonathan Swift maró szatírát írt kora degradált társadalmáról, és általában az emberi romlottságról. Fiktív szereplõt vezet végig kitalált országokon. Vagy mégsem? A Houynhnhnm-eket (ejtsd: "whinnim"), magyarul talán nyiharáknak lehetne mondani, megemlíti a Mahábhárata is. Különös, de pontosan olyanoknak írja le a Haihajákat, amilyenek Swiftnél az intelligens lovak.

Gulliver, a fõszereplõ többször is beutazza a világot. Egyszer elvetõdik egy olyan szigethez, amelynek urai nem az emberekhez hasonló, kisszerû és romlott jehuk, hanem az intelligens lovak. Gulliver megtanulja a nyelvüket, megismerkedik a szokásaikkal, és egyre jobban vonzódik hozzájuk. A lovak szenvedélymentesen, talán nagyon is hideg fejjel gondolkodnak. A nyelvükben nincs egyetlen szó sem, amely gonosz dolgot jelent: a szolgák vagy a gyermekek mulasztásait, a lábukat felsértõ követ, a rossz idõt és hasonlókat csak úgy tudják kifejezni, hogy odateszik a jehu szót az illetõ fõnév elé. Csak a legáltalánosabb kifejezéseik vannak a betegségekre, és egyáltalán nem ismerik a büszkeséget vagy az irigységet. Tisztán élnek, és nem félnek a haláltól.

Gullivernek súlyos gondjai vannak, mert a jehuk rossz szagú, állott húsételeit nem tudja megenni, a lovak vegetáriánus kosztja pedig nem elégíti ki. Késõbb hozzászokik a tejbõl, növényekbõl és zabkásából álló étrendhez. Csodálja a lovak filozófiáját és életmódját, örökre köztük szeretne maradni. Balszerencséjére elmondja a lovaknak, hogy milyen az angol társadalom, a politikai élet. A nemes lovak elborzadva hallják, hogy az emberek háborúkba bonyolódnak egymással. Végül a közgyûlésük, egyfajta parlament úgy dönt, hogy Gulliver civilizáltabb ugyan, mint a helyi gonosz majomnép, de alapjában véve mégis csak jehu, és nem maradhat a szigeten. Gulliver szomorúan csónakot épít magának, és elindul. Hamarosan felveszi egy portugál hajó, haza is érkezik, de hosszú idõre megundorodik az emberektõl, és csak a lovak társaságában érzi jól magát.

Természetesen nem a történet, hanem a Haihaják jellemzése ismerõs a Mahábháratából. A Haihayák a Hold-nemzetség egyik oldalága; nagy lovasok, "szinte együtt élnek a lovakkal". Az elsõ Haihaja Jadu király unokája volt (SB 9.23.21). Olyan szerencse érte, hogy Dattátreja, a Legfelsõbb Úr egyik inkarnációja tanította (SB 1.3.11). Így aztán Dattátreja kegyébõl õ is, utódai is annyira megtisztultak, hogy megkaptak minden anyagi és lelki áldást.

A Haihaják szerény és lemondott életet éltek, tökéletesen uralkodtak az érzékeiken. A gonoszságot annyira nem ismerték, hogy szavaik sem voltak a rosszra. Gyümölcsökön és gyökereken éltek, eltérõen a Jadu-nemzetség egyéb törzseitõl, akik vadásztak és alkalmilag bort is ittak, ami akkoriban a ksatriják általános szokása volt. A Haihaják körülbelül úgy tekinthettek ezekre a rokonaikra, mint az intelligens lovak a jehukra - szánalommal vegyes megvetéssel.

Koruk társadalmát annyira megromlottnak találták, hogy elõszeretettel vonultak vissza az erdõségekbe, és a jógát gyakorolták. Mindenféle misztikus erõt megszereztek, de ezeket sose használták saját érzékeik kielégítésére.

A Mahábhárata (Vana Parva, Márkandeja Szamaszja 187. fejezet) elmond róluk egy történetet. Egy Haihaja herceg tévedésbõl õznek nézett és megölt egy, a nemzetségéhez tartozó jógit, aki fekete õzbõrt viselt. Nagyon ritka eseménynek számított, hogy egy Haihaja vadászik. Amikor rájött a tévedésére, nagyon kétségbeesett, nem tudta, hogyan tegye jóvá. Felkereste áldozatának apját, Aristanemit, aki maga is jógi volt, a híres Kasjapa egyik fia. Aristanemi teljes nyugalommal végighallgatta, aztán csak annyit mondott, ha ez igaz, menjen vissza az erdõbe, és hozza el a halott testét. A herceg visszament, de a test már nem volt ott: Aristanemi visszahozta õt az életbe. Csak azért használta a misztikus erõit, hogy a vadásznak ne kelljen elszenvednie a brahmana-gyilkosság következményeit. Amikor megkérdezték, hogyan lehet az, hogy nem fél a haláltól, így válaszolt: - Mi Haihaják mindig pontosan teljesítjük a kötelességeinket. Tiszteljük a brahmanákat és a feljebbvalóinkat. Vendégeinket és a szolgákat ellátjuk étellel-itallal, mi pedig csak a maradékot esszük. Békések vagyunk, és mindenkinek megbocsátunk, adományozunk, szívesen látogatjuk a szent helyeken, tiszta helyen élünk, nem társulunk rossz emberekkel.

Swift nem ismerhette a Mahábháratát a 17. században. Nem tudjuk, mi indította arra, hogy a Haihaják nemes tulajdonságaival ruházza fel az intelligens lovakat, akiknek még a nemzetségnevük is majdnem ugyanaz, legalábbis írásban. Talán az indo-árja népek közös emlékezete õrzött meg néhány töredéket a racionális és tiszta lényekrõl, akik annyira mások voltak, mint az õket körülvevõ világ.

Szilágyi Márta - Rohini d.d.

 
< Előző   Következő >
Blog
Govinda világa
Govinda vegetárius konyhája
Krisna
Civil Rádió mûsoraim
A KANÁL FORRADALMA
2011 év archívuma
2010 év archívuma
2009 év archívuma
A Kanál forradalma
Mi is ez?
A Forradalom receptjei
Felhívás
A Kanál forradalma program manifesztuma.
Változtasd meg a világot étkezés által!
A mozgalom eszmeisége
Az Év Vegetáriánusa díj átadása a Vegetáriánus Fesztiválon
Lénárt Gitta elõadása a nyers étkezésrõl - Balástya
VIDEÓ FILMEK
Ételek készítése
Lelki zene
Vegetarizmus
Elmélete
Vegetarizmus I
Vegetarizmus a Védákban
Hires emberek véleménye
Vegetarizmus II
A szent étel hatalma
A legfõbb fûszer
Vegetarizmus a vallásokban
Jóga és egészség
A konyha és a kultúra kapcsolata.
Paramadvaiti Swami - Vegetarizmus
Az ételed és hangulatod
VEGETÁRIÁNUS FÕZÕVERSENY
Az Év vegetáriánusa
Keresztelõ Szent János - vegetarizmusa
Biblia és vegetarianizmus
A baba elsõ gabona étkeztetése!
Receptek
Levesek
Brokkoli csicseriborsóval
Fõtt ételek
saláták
Cékla krém
Spenótos csicseriborsó
Zabpehely lepény
Sütõtök halava
Fügés halava
Lencse és spenót
Ízletes ebéd
Joghurtos kínai kel saláta
Nyers körte csatni
Okrás ételek
Nyers ételek
Csicsóka tyúkhúr saláta
Nyers sütõtök saláta
Csoda golyók - nyersen
Cékla pástétom
Nyers brokkoli saláta
Nyers paradicsomleves
Pikáns sütõtök.
Kelbimbó saláta
Kolbászos burgonya
Kemencében sült kenyérlángos
Tofus sütõtök
Nyers sárgarépa saláta.
Sárgarépa saláta
Bodzavirág saláta
Kámforos tápióka
vadkomló hajtása
Természetes élet
Ájurvéda és az étel
Az együttérzés útja
Ájurvéda és allopátia
Életem az élelem? I-rész.
Életem az élelem? II-rész.
Életem az élelem? III-rész.
Jótanácsok minden napra
Bolíviai törvény deklarálja a Földanya jogait!
A pitypang nem gyomnövény.
Programok
Program ajánló
Ételosztás hajléktalanoknak
Govinda - Süti Program
Kukta - Mustra
Hajléktalanok napja a Tilos Rádióban
Ételosztás Mikuláskor és Karácsonykor
Vegetárius ételosztás hajléktalanoknak
Szegénység Elleni Küzdelem Világnapja
Torta program
Ne vegyél, cserélj
Ne vegyél, cserélj!
Sajtkukac park - hamburger õrület
Majálisi gyros ételosztás
Gyerekeknek
Nemzetközi jógatalálkozó
Világvallások találkozója
A rendezvényrõl
A program
A médiában
A találkozó képei
Ezoterika
Visszatérés a halálból
Misztikus erõk
A mai kor- régi jövendölés
Medítáció
Az odaadás imája
Az élet törvénye.
Kitekintõ
A perui Truly Asram
Kultúrák találkozása
Bánk Bán motívum a Mahabháratában
Csipkerózsika Grimm meséiben és Indiában
Guliver utazásai és a Mahábhárata
Özönvíz a Mahábháratában
A Bhavisja purána és a Genezis
A galamb
Képregények
Az önteltség