Mestereim
Bhakti Abhay Narayan Swami
Bhakti Alóka Paramadvaiti Swami
Guru Maharáj tanításai
Szeretet annyi, mint szenvedni másokért
Közös szellem - megosztott szolgálat
A Vaisnava filozófia alapjai.
A mindent átfogó szeretet lényege
Támadás az ártatlanok ellen
A misztikus hagyományok
A Tudatos segítõ
Mondj nemet a televízióra!
A kritikus kritikusa
A karma elfogadása
Az öregség öröme
A gyógyító kör
Jóakarók - avagy vegan vagy nem vegan?
EL KELL FOGADNI AZ ELÕÍRT KÖTELESSÉGET
A templomnak úgy kell mûködnie, mint egy szimfóniának.
Felelõs fogyasztással a Szent Anya védelmében
India
Gondolatok a jógáról
Az õsi India tanítása a környezetvédelemrõl
Királyság a felhõk felett
Járt-e Jézus Indiában?
A környezetvédelemrõl
Gandhi a betegségrõl
Bhaktivinoda Thákura: Comte és az altruizmus
A lelki megtisztulás folyamatai
mantra-jóga
A mala titkai
A szent név alászállása
A hang hatalma
A mantra
Hare Krisna ének
mantra jóga-lelki élet
A hangrezgés
A hang és felszabadulás
Szent Név az Írásokban
A lelki gyógyszer
A Szent Név dicsõsége
A MANTRA MEDITÁCIÓ
Bölcsességek
Newton és a teremtés!
Értelem és szeretet
Gondolatok az életrõl
Istennél jártam
A fény
A farkasok
Az egér és a bölcs
Az indiánfõnök jóslatai
A szögek
Isten vagy fodrász?
Három jótanács
Az emberi kapcsolatok lényege
Gondolatok az életrõl
Az út.
Hogyan viszonyuljunk olyan emberekhez, akik másféle vallási folyamatot végeznek?
Szókratész méregpohara
Nandafalva
Bemutatkozó
Térkép és honlap
Krisna-tudat gyökerei Magyarországon
Aki elkezdte hazánkban
Az elsõ Krisna farm hazánkban
Krisna úttörõi Magyarországon
A lélekvándorlás valósága
Lélekvándorlás
Mi a lélekvándorlás?
Tudatos gyermeknemzés
Ha nem emlékezünk, miért bûnhõdünk
Rossz esetek, jó emberek
Van-e lelke az állatoknak?
Gyógyítás és lélekvándorlás
A lélekvándorlás más vallásokban
Híres emberek véleménye a lélekvándorlásról.
A meg nem született naplója
Olvasószoba
Gondolatok az Egyházakról
Zavartság a vallásokban
Vallás vagy szekta?
A személyiség
A lélek erdete
A Szavak Tündére
Meditáció
A hit
A halál
Az étkezésrõl
Az emberi élet célja
Lelki test a halált követõen
Élet az élet után
Az egészség tudata
Szeretet
Meditálás Istenrõl
Környezetvédelem.
A gazdasági válság alapvetõ oka
A Miniszter vakcinái
Elõírás vagy szívbéli érzés?
A fák tisztelete.
Leszel-e Isten?
Minden atomban?
SZÖVEGES KÉPEK
Vegetarizmus a vallásokban
Éhezés
Ne edd meg
Isteni étel
Erkölcsi érték
Vegetáriánus étkezés
Nem lesz boldog
Kezdölap arrow A személyiség
A személyiség
Kérdés: A hindu szemléletmód tárgyakban is felfedezi a személyiséget (pl. Gangesz anya). Ilyen megközelítésben hogyan értelmezhetõ maga a fogalom: személyiség? A mi eddigi elképzelésünktõl talán különbözik a védikus felfogás. A tárgyaknak van–e lelkük?

Válasz:

 "Hol a lélek és mi a test?" – ez az örök rejtély az emberiséggel együtt született. A vallások, a filozófia, a mûvészetek és a tudomány az idõk kezdete óta keresi a választ: mi az élet titka? Ez a probléma a mindennapi életben is gyakran felmerül és az emberek igen különbözõen reagálnak rá.


Kezdjük mindjárt a gyerekekkel! Mindenki által jól ismert tény, hogy a kicsik világa mennyivel személyesebb, mint a felnõtteké. Nemcsak az embert, vagy állatokat utánzó játékfigurákkal tudnak közvetlen, élõ kapcsolatba kerülni, de akár a legközönségesebb használati tárgyakkal is "elbeszélgetnek". Az õ határaik élõ és élettelen között egészen máshol húzódnak, mint idõsebb korban. Mi több: szinte ösztönösen úgy viselkednek, hogy körülöttük minden él, s számukra ez a természetes állapot, s nem valami filozófiai erõfeszítés eredménye. A közfelfogás szerint ez persze azzal magyarázható, hogy a gyerekek rendkívül élénk, gazdag fantáziavilágukat kivetítik környezetükre.


Ugyanez a közfelfogás a világot élõ és élettelen részekre tagolja – de hol a határ e kettõ között? Errõl igen eltérõek a vélemények, melyek ráadásul a körülmények és az idõ hatására folyamatosan változnak is. Az ember, aki uralkodni akar a természeten, szándékosan arra törekszik, hogy megfosszon a személyiségétõl minden élõt, hiszen így lelki ismeretfurdalás nélkül megteheti azt, amire egyébként képtelen volna. A mai tudományos világkép, amely az életet atomok és vegyületek szintjén próbálja értelmezni, kiválóan alátámasztja az efféle törekvéseket.


Egy parasztembernek azonban nincsenek kétségei afelõl, hogy a kutyája, a lova, vagy a tehene ugyanolyan érzõ lény, mint az ember, épphogy csak beszélni nem tud. A természeti népekrõl nem is beszélve: az ô fogalmaik szerint nemcsak az állatoknak, de a növényeknek, hegyeknek, a folyóknak, a tavaknak, stb. is lelke, "szelleme" van. Úgy tûnik, minél közelebbi kapcsolatban van az ember a természettel, annál nyilvánvalóbb, hogy minden él, és minél jobban eltávolodik, kívül helyezkedik környezetébõl, annál inkább csak a tudományos megfigyelés, vagy a kihasználás tárgyát látja benne. S bár az idealista és a materialista megközelítés alapvetõen meghatározza a nézetek minõségét, e csoportokon belül is igen nagy a változatosság, és az eltérés. Mert a gyerekeknek valóban élénk a fantáziája, de biztosak lehetünk–e abban, hogy nem éppen a felnõtt, vagy civilizálódott ember vetíti ki saját, természettõl elidegenedett világlátását akkor, amikor különbséget tesz élõ és élettelen között? Felmerül tehát a kérdés, hogy ha az élõt és élettelent megkülönböztetõ kategóriák ilyen képlékenyek, akkor mi az objektív igazság, amelynek nem a korlátolt észlelés az alapja?


Habár a probléma alapvetõen filozófiai jellegû, az emberi, társadalmi életre gyakorolt hatása is rendkívüli jelentõséggel bír. Gondoljunk csak például az abortuszra, ahol a gyilkosság tényét az dönti el, hogy az anyaméhen belül fejlõdõ magzatot élõnek tekintjük–e, avagy nem. Ha pedig az állatokat csupán érzéketlen barmoknak tartjuk, akkor már csak egy lépés, hogy embertársainkra pedig azt mondjuk: ezek állatok – ha netán létük keresztezné érdekeinket.


A filozófia és a vallás egyaránt az Abszolút után kutat, s ennek szerves része az az alapkérdés, hogy hol a határ élõ és élettelen között. Az elõzõekben említett jelenségek azonban ragyogóan igazolják azt a védikus szemléletet, miszerint a világban tapasztalható diszharmónia az Abszolút törvényeinek nem ismerésére vezethetõ vissza. Ezért tehát az ember elsõ és legfontosabb feladata, hogy megismerje és elsajátítsa az Abszolúttól eredõ, Istentõl alászálló tudást, amely csak elsõ pillantásra tûnik elméletinek és absztraktnak, mégis, ez az egyetlen esély arra, hogy világi síkon helyreálljon az egyensúly ember és környezete között, a lelki ember pedig felismerje önazonosságát és elérje a beteljesülést.

Forrás: Gangesz folyóírat

 
< Előző   Következő >
Blog
Govinda világa
Govinda vegetárius konyhája
Krisna
Civil Rádió mûsoraim
A KANÁL FORRADALMA
2011 év archívuma
2010 év archívuma
2009 év archívuma
A Kanál forradalma
Mi is ez?
A Forradalom receptjei
Felhívás
A Kanál forradalma program manifesztuma.
Változtasd meg a világot étkezés által!
A mozgalom eszmeisége
Az Év Vegetáriánusa díj átadása a Vegetáriánus Fesztiválon
Lénárt Gitta elõadása a nyers étkezésrõl - Balástya
VIDEÓ FILMEK
Ételek készítése
Lelki zene
Vegetarizmus
Elmélete
Vegetarizmus I
Vegetarizmus a Védákban
Hires emberek véleménye
Vegetarizmus II
A szent étel hatalma
A legfõbb fûszer
Vegetarizmus a vallásokban
Jóga és egészség
A konyha és a kultúra kapcsolata.
Paramadvaiti Swami - Vegetarizmus
Az ételed és hangulatod
VEGETÁRIÁNUS FÕZÕVERSENY
Az Év vegetáriánusa
Keresztelõ Szent János - vegetarizmusa
Biblia és vegetarianizmus
A baba elsõ gabona étkeztetése!
Receptek
Levesek
Brokkoli csicseriborsóval
Fõtt ételek
saláták
Cékla krém
Spenótos csicseriborsó
Zabpehely lepény
Sütõtök halava
Fügés halava
Lencse és spenót
Ízletes ebéd
Joghurtos kínai kel saláta
Nyers körte csatni
Okrás ételek
Nyers ételek
Csicsóka tyúkhúr saláta
Nyers sütõtök saláta
Csoda golyók - nyersen
Cékla pástétom
Nyers brokkoli saláta
Nyers paradicsomleves
Pikáns sütõtök.
Kelbimbó saláta
Kolbászos burgonya
Kemencében sült kenyérlángos
Tofus sütõtök
Nyers sárgarépa saláta.
Sárgarépa saláta
Bodzavirág saláta
Kámforos tápióka
vadkomló hajtása
Természetes élet
Ájurvéda és az étel
Az együttérzés útja
Ájurvéda és allopátia
Életem az élelem? I-rész.
Életem az élelem? II-rész.
Életem az élelem? III-rész.
Jótanácsok minden napra
Bolíviai törvény deklarálja a Földanya jogait!
A pitypang nem gyomnövény.
Programok
Program ajánló
Ételosztás hajléktalanoknak
Govinda - Süti Program
Kukta - Mustra
Hajléktalanok napja a Tilos Rádióban
Ételosztás Mikuláskor és Karácsonykor
Vegetárius ételosztás hajléktalanoknak
Szegénység Elleni Küzdelem Világnapja
Torta program
Ne vegyél, cserélj
Ne vegyél, cserélj!
Sajtkukac park - hamburger õrület
Majálisi gyros ételosztás
Gyerekeknek
Nemzetközi jógatalálkozó
Világvallások találkozója
A rendezvényrõl
A program
A médiában
A találkozó képei
Ezoterika
Visszatérés a halálból
Misztikus erõk
A mai kor- régi jövendölés
Medítáció
Az odaadás imája
Az élet törvénye.
Kitekintõ
A perui Truly Asram
Kultúrák találkozása
Bánk Bán motívum a Mahabháratában
Csipkerózsika Grimm meséiben és Indiában
Guliver utazásai és a Mahábhárata
Özönvíz a Mahábháratában
A Bhavisja purána és a Genezis
A galamb
Képregények
Az önteltség